Jasper Van Braekel studeerde software management, startte als zelfstandige in bijberoep en besloot in 2018 de sprong te wagen naar hoofdberoep met Kudu Concepts, een webbureau dat zelfstandigen en KMO’s helpt met hun digitale strategie.

Waarom koos je voor Afinko?

Als jonge ondernemer ga ik op zoek naar bedrijven en ondernemingen die ook dynamisch werken en flexibel zijn, zoals ik zelf ben. Ik vind het belangrijk om met partners te werken die mij begrijpen en dicht aanleunen bij mijn eigen bedrijf. Snel schakelen en werken met digitale tools waar ik dagelijks mijn cijfers kan bekijken en opvolgen is voor mij essentieel. Ik apprecieer ook het persoonlijk contact, ik voel mij niet zomaar een nummer. Ik ken de persoon die mijn dossier beheert, en zij kent mij en mijn zaak ook goed. 

Wanneer en waarom ben je gestart als zelfstandig ondernemer?

Ik heb jaren in bijberoep gewerkt, terwijl ik in hoofdberoep verantwoordelijk was voor het webteam van een groot bedrijf, maar de combinatie werd onhoudbaar. Ik heb toen samen met Afinko bekeken of ik fulltime kon starten. Op dat moment had ik al een gezin, er moest dus ook brood op de plank komen. 

Wat verwacht je van boekhouder?

Als ik een vraag heb, verwacht ik vrij snel een correct antwoord. Ik werk graag met mensen die kennis van zaken hebben, flexibel zijn en to the point antwoorden. Ik vraag ook hulp voor fiscale optimalisaties. Ik ben zelf bezig met digitale producten, dus ik hecht er ook belang aan om met goede technologische tools te kunnen werken. Bij Afinko werk ik met Yuki: een ongelooflijk handige tool om facturen op te laden. Ik zie onmiddellijk mijn brutomarge, omzet en kosten. Yuki bespaart mij heel veel papierwerk aan het einde van de maand en beschikt over een aantal standaardfunctionaliteiten die heel goed in elkaar zitten en die ik echt apprecieer. 

Waar zit voor jou de toegevoegde waarde van Afinko?

Als ik een vraag heb over een fiscaal onderwerp met focus op de IT-sector, gaat Laura dat meteen uitzoeken. Vervolgens communiceert ze met de verschillende stakeholders zodat ze mij het plaatje kan uitleggen. Ik weet ten allen tijde waar ik aan toe ben.

Wat ik ook heel handig vind, is dat we 2 keer per jaar samenzitten om de cijfers te bespreken. Er wordt een tussentijdse balans opgemaakt en we bespreken optimalisaties voor het einde van het jaar. De communicatie en proactieve aanpak is de grote meerwaarde van Afinko.

Wat zijn jouw toekomstplannen?

Ik voel dat ik op een kantelpunt zit. Ik wil graag doorgroeien tot een kleine full-service agency – in mijn hoofd werken daar ongeveer 5 tot 10 mensen. Ik bied nu al alles aan wat bij webdesign hoort, zoals fotoshoot, logo-ontwerp, copywriting, en ik werk daarvoor met een aantal freelancers. Maar ik kan niet goed loslaten en houd zelf graag de touwtjes in handen. Ik hoop in de toekomst te kunnen focussen op het strategische en niet het operationele. Om daar te geraken heb ik nog wat werk voor de boeg.